واکاوی مشی مبارزاتی شهید عراقی در مواجهه با جریان نفاق
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۴۱۲۵
شهید حاج مهدی عراقی از پیشگامان نهضت اسلامی است که از آغازین روزهای نهضت در صف نخست مبارزه با رژیم پهلوی قرار گرفت و در این راه جانفشانی کرد. علاوه بر مبارزه با استبداد پهلوی، وجه دیگری از مبارزات مهدی عراقی با جریان نفاق بود. وی که شناخت خوبی از جریانها و گروههای مختلف داشت، از همان ابتدا به انحراف سازمان مجاهدین خلق پی برد و شروع به مرزبندی با منافقین کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مجتبی سلطانی احمدی؛ شهید حاج مهدی عراقی از جمله یاران صدیق امام و از پیشگامان نهضت اسلامی است که از آغازین روزهای نهضت در صف نخست مبارزه با رژیم پهلوی قرار گرفت و در این راه جانفشانی کرد. تحمل شکنجههای زندان پهلوی توسط او به قدری زبانزد بود که تجلیل حضرت امام را نیز به دنبال داشت.
علاوه بر مبارزه با استبداد پهلوی، وجه دیگری از مبارزات مهدی عراقی با جریان نفاق و منافقین بود. وی که شناخت خوبی از جریانها و گروههای مختلف داشت، به راحتی پی به انحراف منافقین برد و از همان زمان، شروع به مرزبندی با منافقین کرد. در ادامه به شیوههای مبارزاتی و مقابله شهید عراقی با سازمان مجاهدین خلق میپردازیم. تلاش برای نجات فریبخوردگان یکی از شیوههای مقابله شهید مهدی عراقی با مجاهدین خلق (بعد از با اعلام رسمی تغییر ایدئولوژی سازمان از اسلام به مارکسیسم در سال 1354)، تلاش برای نجات فریبخوردگان سازمان و جلوگیری از جذب افراد جدید توسط آنها بود. وی با روشنگری در نیل به این هدف میکوشید و در این برهه او توانست با فعالیتهای ارشادی خود برخی از افراد فریب خوردگان منافقین را بازگرداند و با نهضت امام پیوند دهد. ساواک در گزارشی درباره این فعالیتهای حاج مهدی عراقی میگوید: «مهدی عراقی و آیتالله محیالدین انواری مکانی را در اتاق 4 بند 6 زندان اوین برای رفع اشکالات زندانیان مسلمان و مذهبی بهوجود آوردند و کلیه زندانیان مذهبی اشکالات خود را به هنگام مطالعه کتاب یادداشت و به نزد مهدی عراقی و آیتالله انواری میبردند و آنها هم این اشکالات را از طریق مباحثات ایدئالیستی و ضدماتریالیستی برطرف میکردند، تا جاییکه حتی سعی کردند شخص کمونیستی همچون حسین مراد دزفولی را که کتابی در مورد زبان، تفکر و شناخت، مطالعه میکرد را تحت تأثیر قرار دهند و بهسوی خود جذب کنند، که تا حدودی در این کار موفق شدند». همسر شهید مهدی عراقی نیز در این زمینه میگوید: «ایشان برخوردشان با همه خوب بود و حتی به دیگران هم توصیه میکردند که با همه با روی خوش برخورد کنید. از لحاظ عقیدتی با آنها که تغییر ایدئولوژی داده بودند، صحبت میکردند، اما با خوشرویی؛ چون معتقد بودند که با بدخلقی و اخم نمیشود کاری را درست کرد. یک آقایی بود از مجاهدین خلق که اسمش را بهخاطر ندارم، به قدری شیفته اخلاق شهید عراقی شدهبود که دیگر کارهای خودشان را قبول نداشت و میگفت من دین عراقی را قبول دارم». همچنین بر اساس خاطرات اطرافیان حاج مهدی عراقی، یکی از اعضای مجاهدین خلق مدتی بعد از تغییر ایدئولوژی این سازمان، آنقدر شیفته اخلاق مهدی عراقی شده بود که از سازمان مجاهدین جدا شد و به سوی عراقی و نهضت امامخمینی متمایل گردید. واکاوی مشی مبارزاتی شهید عراقی در برابر جریان نفاق ساواک در سال 1355 درباره حاج مهدی عراقی اینگونه اظهار نظر میکند: «با مارکسیستهای اسلامی و کمونیستها مخالف بوده و از نظر عاطفی نسبت به بقایای مجاهدینی که میگویند اسلامی خالص هستند، خوشبین است». عبدالمجید معادیخواه که خود همراه مهدی عراقی در زندان بهسر میبرد، درباره مواضع عراقی نسبت به مجاهدین خلق میگوید: «مهدی عراقی هیچ گرایشی به مجاهدین خلق نداشت و امام را رهبر و مرجع تقلید میدانست و در برابر دستوراتش چون و چرایی نداشت و آنها (مجاهدین خلق) را به چشم قربانیانی میدید که شاید بتوان بر آنها تأثیر گذاشت...» حبیبالله عسکراولادی هم در این رابطه میگوید: «شهید عراقی از زمان زندان سعی در اصلاح آنها داشت و میگفت باید این بچه مسلمانها را نجات داد و به این موضوع خوشبین بود. در پاریس هم که اعضای مجاهدین خلق بودند، سعی میکرد به آنها کمک کند و آنها را اصلاح کند...» مقابله تشکیلاتی با سازمان مجاهدین خلق فعالیتهای تشکیلاتی و منسجم مهدی عراقی و دوستانش در مواجهه با سازمان مجاهدین خلق، مشی دیگری از مبارزات او در مواجهه با منافقین بود. پس از تغییر ایدئولوژی سازمان، شهید عراقی و اعضای موتلفه در پوشش فعالیتهای فرهنگی ـ مذهبی از جمله تأسیس مکتب تحقیقات و تبلیغات صادقیه، بنیاد رفاه و تعاون، مدرسه رفاه، شرکت سبزه، و... به فعالیت پرداختند. از سوی دیگر عراقی و دیگر زندانیان سیاسی مؤتلفه مهمترین فعالان سیاسی گروههای اسلامگرا در زندان بودند که پس از آمدن مجاهدین خلق به زندان و طرح شعار وحدت استراتژیک با مارکسیستها با آنان مخالفت کرده و پس از تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق نیز نقش مهمی در سازماندهی نیروهای مذهبی زندان داشتند. روشنگری درباره ایدئولوژی و مشی منافقین حاج مهدی عراقی با دقت تمام فعالیتهای گروهکها به خصوص منافقین را زیر نظر داشت تا از خسارات آنان به انقلاب جلوگیری کند. او میکوشید با تحلیلهای دقیق از سازمان، ریشههای انحراف آنها را بر همگان روشن سازد. لذا وی با تحلیلهای قوی خود نقش قابل ملاحظهای در روشنگری درباره ابعاد مختلف انحراف سازمان مجاهدین خلق داشت. او و دوستانش با گرایشهای مذهبی در داخل زندان به بحثهای ایدئولوژیک و مذهبی میپرداختند و با برگزاری جلسات و تفسیر قرآن و نهجالبلاغه درصدد مقابله با افکار مارکسیستی منافقین بودند. واکاوی مشی مبارزاتی شهید عراقی در برابر جریان نفاق شناخت دقیق و تحلیلهای مبنایی شهید عراقی درباره مارکسیسم و سازمان مجاهدین خلق در آن دوران آنچنان پخته بود که تحسین دکتر علی شریعتی را نیز به دنبال داشت. به طوری که شریعتی در جلسهای درباره عراقی گفته بود: «ما شنیده بودیم که آقای عراقی، در زندان تدارکات زندانیان را انجام میداده، ولی نمیدانستیم که به این خوبی تحلیل سیاسی هم میکند. من حقیقتاً لذت بردم از تحلیل بسیار جالبی که ایشان [درباره سازمان مجاهدین خلق] انجام دادند.» این رویکرد شهید عراقی نسبت به جریان نفاق و گروهک منافقین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه داشت به طوری که مرزبندی صورت گرفته توسط وی و جریان انقلاب باعث شد منافقین بیش از پیش رسوا شوند.منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دستنوشته رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
به گزارش جماران از پایگاه اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.
یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.
30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.
آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.
متن کامل این نامه بدین شرح است:
«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع
در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری
در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد
53/1/17
سید علی خامنهای »